Gura jurnaliştilor adevăr grăieşte


„Eu nu mi-am făcut meseria de jurnalist.”

Într-un moment de sinceritate, avut la un mic interviu din cadrul unei conferințe, Oreste a fost întrebat cum este el ca jurnalist; a afirmat: „Eu nu mi-am făcut meseria de jurnalist pentru că am fugit când am dat de greu. De asta n-am cuvinte frumoase pentru că n-am avut curaj să mă bat.” Oreste, jurnalistul român cunoscut de la emisiunea Codul lui Oreste, dezvăluie și că „preocuparea actuală a oamenilor din spatele televizorului este: Doamne, ce mai punem între calupurile de publicitate?”.

Zăpăcește-i și condu-i!

El a vorbit liber și despre practica de a fi jurnalist. A alăturat, ca introducere în discurs, această profesie de biserică: „Între instituția presei și religie există o legătură. Teologii scriu cuvântul lui Dumnezeu, iar jurnaliștii scriu despre societatea în care trăim cu toții.” Pe lângă asta, el a afirmat că această profesie se rezumă doar la utilizarea conceptului: „Zăpăcește-i și condu-i!” Oreste e pesimist în ceea ce privește viitorul mass-mediei românești: „Am pierdut sensul spiritual al cuvântului. Astăzi suntem în plină decandență în cuvânt ca profesioniști ai acestuia. Jurnalistul trebuie să-și ia rolul de propovăduitor – el trebuie să plece și să ia cuvântul prin deșert și pustiu.” El a vorbit, de asemenea, și despre perioada în care presa română era condusă de regimul comunist. „În timpul acela nu a existat presă; a fost propagandă.” În finalul discursului a încercat să fie realist cu studenții de la jurnalism prezenți în sală: „Sunteți mult mai greu de păcălit, dar mai ușor de sedus. E o profesie de har. Ca și preotul, folosiți cuvintele cu sens.”
„Noi avem nevoie de o renaștere nu de o revoluție."

Ahmed Jaber, jurnalist român de origine palestiniană, a fost mult mai optimist decât Oreste la această conferinţă. El a vorbit despre războiul la televizor. „TV-ul ne invadează prin sex și violență. Un jurnalist este un medic social – el trebuie să știe cum să trateze problemele sociale.”
Și ca un remediu la refacerea presei din ziua de azi el spune că: „Noi avem nevoie de o renaștere nu de o revoluție.” Marian Petcu, conferențiar la Facultatea de Junrnalism – București, a fost invitat să vorbească despre istoria presei românești și ocaziile jurnalistilor români pe
care le-au avut în implicarea națională, dar și în cea internațională. „Tot timpul presa a avut ocazii să se compare cu cea străină.” Marian Petcu a vorbit mai ales despre tehnica jurnalistică.

Această Conferință Internațională numită Cultura şi Presa în Spaţiul European - Ediţia a IV-a a avut ca temă Mass-Media: Comunicare şi Cultură. Pe data de 25 noiembrie Biblioteca Judeţeană V.A. Urechia a invitat trei personalități din lumea jurnalistică: Marian Petcu, de la Societatea Română de Istorie a Presei, Oreste Teodorescu, de la Clubul româno-arab de cultură și Presă, și Ahmed Jaber, jurnalist român de origine palestiniană. Aceștia au fost nevoiți să aștepte o de jumătate de oră, timp în care unii profesori universitari, invitați să ia parte la această conferință, au întârziat.

Pe tot parcursul discursurilor, cei prezenți în sală, majoritatea studenți de la Facultatea de Jurnalism, au fost atrași de replicile celor care practică această meserie. Ei n-au mai fost tentați să plece, astfel sala Mihai Eminescu a rămas până la final arhiplină.
Claudia Samoilă

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Cui ii place Borcanu'