Cum prostim poporul cu televizorul?


Chiar, cum? Pentru inceput, avem nevoie de acea disponibilitate psihica, si desigur, ceva timp liber. De exemplu, alegem sa deschidem televizorul intr-o duminica seara, la 20:30. Ora de varf, cum s-ar spune. La aceasta ora avem trei posibilitati mari si late de irosire a timpului: emisiuni de divertisment, filme ajunse la a 1000-a difuzare sau jurnalul de stiri de la postul public de televiziune.

Desi formatul de tip reality-show nu mai reprezinta o noutate in tara noastra, acest tip de emisiune tv inca mai predomina in cel mai important interval orar: duminica, orele 20:00 – 22:00. Ratingurile obtinute de emisiuni precum “Schimb de mame”, “Ochii din umbra”, cat si longevitatea lor, sunt cele mai bune dovezi daca dorim sa demonstram ca principala grija a romanului este capra vecinului.

Emisiunea “Schimb de mame” isi propune un fel de experiment pe famiile altora. Unele voci sustin ca, cel putin la inceput, era un experiment facut chiar pe bani frumosi: pentru simpla participare fiecare dintre familii primea cate 450 de euro. Pentru acesti bani, mamica “de schimb” ajungea intr-o casa straina unde timp de trei zile respecta regulile casei, pentru ca in cele patru zile ramase sa vina ea cu modificari sau chiar un nou regulament. Evident, sunt exploatate la maxim diferentele de opinie, micile conflicte si rautati, dar mai ales, diferentele sociale si materiale. “Nu prea ne incadram noi ca familie, ca noi suntem cuminti, nu ne certam, nu ne injuram, nu ne imbatam, nu prea faci audienta cu noi.”, declara o tanara mama careia i s-a propus participarea la acest show. Asadar, acum este usor de identificat publicul tinta caruia i se adreseaza emisiunea, si, schimbam canalul.

Emisiunea “Ochii din umbra” isi propune sa scoata la iveala fata nevazuta a oamenilor, sa-i arate asa cum sunt, cu bune si cu rele. Suna frumos, nu-i asa? De fapt, in acest reality-show, audienta de toate varstele invata tot felul de lucruri folositoare: cum sa reactionezi cat mai violent cand iti surprinzi partenerul de viata cu altcineva, cum sa iti minti cu duiosie parintii in timp ce ei repeta consternati ca nu asa si-au educat copilul, si mai ales, cum sa insiri cuvinte cat mai obscene timp de 10 minute fara sa te repeti.

Bineinteles, mai sunt si alte emisiuni tip reality-show, dar presupunem ca pentru o singura seara am vazut suficient cat sa ne dorim sa incercam si alt tip de divertisment. Schimband canalele, la Antena 1 dam peste o emisiune in care acelasi om intruchipeaza 5-6 personaje in decurs de 10 minute, incercand sa fie amuzant. Cu putin noroc, vom atinge apogeul amuzamentului cand vom fi pusi in situatia de a explica unui copil in cel mai academic mod cu putinta de ce tipa tanti aia aproape dezbracata sub nenea ala gol care se stramba.

Acum ca am vazut ce inseamna umorul de calitate pentru tara noastra, cel mai probabil vom fi tentati sa alegem un film de actiune difuzat pe Pro TV. Singurele momente de incantare sunt cele in care constatam ca desi am mai vazut filmul, inca mai descoperim secvente noi. Secvente care de aceasta data apar din marinimia Pro TV, care a decis sa taie alte 5-10 minute din film, pentru a face loc unor calupuri publicitare interminabile. Astfel, nu ne putem plange niciodata ca filmele difuzate sunt vechi; dimpotriva, cu fiecare vizionare ti se pare ca te uiti la un film cu totul nou.

Desigur, exista si alternativa vizionarii jurnalului de stiri oferit de TVR 1, insa la fel de bine putem refuza orice produs media care face rabat in privinta calitatii. Desigur ca scandalurile si aluziile sexuale vand cel mai bine, insa cea mai mare parte a publicului nu va recunoaste niciodata ca prefera aceasta doza de trivialitate in locul oricarei alte activitati.

De aici, si acordul mutual intre producatorii de media si audienta: producatorii ofera “ceea ce publicul cere”, iar audienta consuma “ceea ce se ofera”. Iar acest cerc vicios nu se va intrerupe prea curand.



Cristina Ilie.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Cui ii place Borcanu'